18 Ogos 2007

Teknik RAHSIA Menjual Buku Melalui Pos Yang Sangat Menguntungkan

Assalamualaikum saudara dan saudari yang dihormati lagi disegani sekalian.Apa khabar anda semua hari ini? Sudah lama kita tidak berjumpa..Saya harap anda semua dalam keadaan sihat dan ceria selalu hendaknya...Saya Mohamad Mustakhim Ismail sekali lagi menampilkan rahsia hebat untuk dikongsi bersama sahabat semua..Harap dapat memberi manfaat kepada kita semua. Semoga juga menjadi amal jariah saya dan mereka yang telah berkongsi rahsia ini dengan saya suatu ketika dahulu...InsyaAllah..

Untuk pengetahuan semua, jumlah buku yang dijual melalui pos oleh usahawan pos kecil-kecilan semakin meningkat jumlahnya setiap tahun. Jumlah jualan setiap tahun untuk tempoh lima tahun lalu menunjukkan peningkatan sebanyak 30 % . Kaedah baru yang digunakan telah menjadikan peningkatan yang luarbiasa daripada sebelumnya. Salah satu cara yang digunakan untuk menawarkan banyak koleksi buku ialah dengan menggunakan mini katalog, yakni dengan memasukkan katalog tersebut ke dalam pesanan yang telah dibuat oleh pelanggan.

Mini katalog biasanya ialah kertas saiz A4 ataupun 8 1/2 kali 11 inci yang kemudian dilipat dua atau pun tiga lalu dimasukkan kedalam sampul surat yang berisi pesanan buku yang diminta oleh pembeli. Ianya juga boleh dimasukkan ke dalam majalah ataupun akhbar yang dijual oleh pengedar.

Ataupun ianya juga boleh diedarkan terus kepada pelanggan melalui pos dengan membuat iklan-iklan terlebih dahulu. Semua kaedah ini memang sangat menguntungkan untuk dilaksanakan. Mini katalog anda harus mempunyai 1,2,atau 3 muka surat. Pada muka surat pertama anda hanya perlu menerangkan serba sedikit mengenai buku-buku yang anda tawarkan, ceritakan tajuk dan faedah yang boleh diperolehi jika membaca dan membeli buku tersebut.

Dimuka surat kedua anda boleh menyenaraikan tajuk buku dan juga harga-harganya. Seterusnya dimuka surat berikutnya, letakkan pula borang pesanan dan cara-cara untuk membuat bayaran dan pesanan. Sertakan nama dan alamat surat menyurat. Setiap senarai yang ditawarkan hendaklah disertakan keterangan pendek supaya pembaca boleh memahami dan mendapat faedah.

Katalog mini anda itu hendaklah dibuat dengan kemas dan bertaip menggunakan bentuk tulisan dan saiz yang menarik, jika boleh sertakan juga gambar-gambar grafik yang menarik. Bagi setiap helai adalah lebih baik jika dicetak dengan warna yang berlainan. Dalam satu penyelidikan yang telah dibuat tidak lama dahulu mendapati, katalog yang dicetak dengan kertas bermutu akan dapat menambahkan lagi hasil jualan buku anda.

Syarikat-syarikat besar menawarkan katalog yang telah disediakan oleh mereka sendiri. Syarikat-syarikat tersebut adalah seperti berikut : PREMIER PUBLISHERS of Fort Worth, Texas USA dan WILSHIRE BOOKS di N.Hollywood, CALIFORNIA, USA , atau anda boleh menghubungi ICEMALL BOOKSTORE di http:/www.icemall.com. Tulis surat kepada mereka atau menghubungi melalui internet dengan menyatakan keinginan anda untuk menjadi pengedar mereka.

Tiada ulasan: